Mindfulness, burnout, stress en wondermiddelen

Mindfulness, in het Nederlands hebben we er eigenlijk geen goed woord voor. ‘Aandacht’ komt er dicht bij, hoewel het de lading niet helemaal dekt. We doen het er maar mee, what’s in a word. Mindfulness is geen wondermiddel, maar helpt wel bij stress- en burnout klachten.

Laat ik als voorbeeld burnout klachten bij de kop nemen. Als je een burnout hebt, heb je vast maanden of zelfs jaren voorbij je grenzen geleefd en gewerkt. Je hoofd staat onder spanning, je lijf ook en het lukt je niet meer om tot rust te komen. Dus je brandt op, fysiek en psychisch, je raakt uitgeput.

Wat ik zo mooi vind aan het beoefenen van Mindfulness is dat je jezelf leert herstellen. Met aandachtsoefeningen leer je weer contact te maken met je lichaam, je denken en je gevoelens. Je leert ook dat lichaam, denken en voelen met elkaar verbonden zijn en dat jij daar invloed op hebt.

Mindfulness beoefenen is heel erg gericht op het ervaren, daar leer je het meeste van. Daarom zijn er verschillende aandachtsoefeningen in Mindfulness, zittend, lopend en liggend. De bodyscan, een liggende oefening, is een belangrijke. Daarin leer je weer alert te zijn op de signalen die het lijf voortdurend geeft om te vertellen hoe het met je gaat. En dan het ‘zitten’. Tijdens de zitmeditaties leer je bewust de aandacht te richten op waar jij aandacht aan wilt geven. Dus Mindfulness is alles behalve op een matje zitten en aan ‘niets’ denken. Verre van, je moet er heel erg ‘bij’ blijven.

De training is ook niet altijd gemakkelijk. In de overlevingsmodus van de burnout heb je jezelf geleerd om pijn, gedachten, gevoelens te negeren en grenzen te overschrijden. En die kun je tijdens de training weer tegenkomen. En dáárin komt voor mij het helende vermogen van Mindfulness tot uitdrukking. Door het beoefenen van Mindfulness leer je als het ware ‘vriendschap’ te sluiten met dat wat je hindert. Die vriendschap zorgt er voor dat er ruimte ontstaat, ruimte om in het reine te komen met de pijn en de mogelijkheid om keuzes te maken over wat je anders wilt doen.

Ik nodig je van harte uit om je aan te melden voor de zomercursus Mindfulness. Als je eerst een beetje wilt weten was Mindfulness precies inhoudt, is de Introductieworkshop Mindfulness een goed idee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *