Stress, we kunnen niet zonder en we kunnen niet met!

Vorige week had ik het over burnout. Het leek me goed om het ook eens over stress te hebben, omdat stress zo vaak leidt tot de ontwikkeling van een burnout.

Met stress iets geks aan de hand. We kunnen niet zonder en teveel is ook niet goed. Maar we moeten wel wát stress hebben, anders komt er weer niks uit onze handen.

Stress zit in onze genen, met dank aan onze voorouders. Degene die vluchtte voor de sabeltandtijger, overleefde. Degene die dacht ‘Ach, hoe erg kan het zijn’, niet. In onze kleine hersenen, meer precies in het limbische systeem, zetelt nu het vecht-, vlucht- of bevriessysteem. Dit maakt dat je in actie komt als dat nodig is.

Nu hebben wij nog een andere eigenschap. We kunnen nadenken over het verleden en we kunnen nadenken over de toekomst. Dit vermogen danken we  aan onze frontale cortex, onze grote hersenen. En daar zit het addertje onder het gras. Een dier, zeg een antilope, zal kort na zijn ontsnapping aan een leeuw, weer rustig staan grazen, alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Wij mensen zullen ons zo’n stressvolle gebeurtenis nog lang daarna, en soms ons hele leven, herinneren. En de herinnering kan dezelfde stress opleveren als toen het net gebeurde! Hetzelfde geldt voor zaken die nog niet hebben plaatsgevonden. Wij kunnen stress krijgen van dingen die nog niet gebeurd zijn en waarvan het nog maar de vraag is of zij ook zúllen gebeuren, maar die we ons wel verbeelden. En zo kan het gebeuren dat we gestressd zijn zonder dat we het zelf in de gaten hebben. Omdat het erin geslopen is, omdat het een gewoonte geworden is om bij gebeurtenissen die ons vaag ergens aan herinneren, stress te ervaren.

En misschien denk je nu: daar heb je haar weer, maar Mindfulness traint ons om ons bewust te worden van die automatische reacties. Om weerbaar te worden tegen stress. Door aandacht te hebben voor dat wat er zich op één moment, nu, afspeelt. Door daar bij stil te staan en te ontdekken hoe stress zich bij jou openbaart. Op die manier krijg je de kans om vanuit je bewuste in plaats vanuit je onbewuste te reageren op stresserende gebeurtenissen.

Geef een reactie